20091010

Yakinlah Diri...

Jangan risau dengan sedikitnya perubahan kita hari ini. Ketahuilah, kalau kita istiqomah dengan sedikit itu, seterusnya kita berusaha mempertingkatkan diri kita, berubah sedikit demi sedikit lagi, pasti ada perubahan besar akan berlaku kepada diri kita. Allah itu Maha Penyayang. Siapa dekati Dia selangkah, Allah akan dekatinya 1000 langkah. Yakinlah. Pokoknya, mulakan perubahan, walau sedikit, tetapi istiqomah.

Hancurkanlah dinding itu

Kita mampu berubah. Jangan sesekali memberi alasan menyatakan tidak mampu. Allah tidak memungkiri janjinya. Dia tidak akan menguji manusia dengan sesuatu yang tidak mampu manusia laluinya, menyelesaikannya.

Cuma mampu atau tidak, terpulang kepada diri manusia sendiri. Hendak atau tidak untuk berubah? Soalan itu, manusia sendiri perlu menjawabnya.

Allah, Dia tidak zalim dengan manusia. Yang zalim sebenarnya adalah manusia itu sendiri.

Mulakanlah perubahan, jangan kita tangguh-tangguhkan. Mulakan dengan niat yang jelas, matlamat yang jelas. Seterusnya lakukan perubahan, walau sedikit, tetapi pastikan ianya dalam keadaan istiqomah. Usahalah mentarbiyah diri, dan binalah suasana perubahan itu dengan bergaul bersama orang yang baik.

Kita mampu sebenarnya. Dan yakinlah, Allah SWT itu akan membantu kita dalam perubahan ini. Selangkah kita dekati Dia, seribu langkah Dia dekati kita.

Maka, hancurkanlah dinding penghalang di hadapan anda. Sesungguhnya, dinding itu tidak wujud pun sebenarnya. Hanya ilusi dalam mentaliti anda yang lama.


source : Langit Ilahi

1 comment:

nuRRul syafi_iZZan said...

yakinlah diri wahai sahabat..

mga kau temui kekuatan..

kekuatan dalamn itu yg mnjadikan kita lbh tabah